woensdag 9 maart 2016

Lichttherapie

Als 1 van de weinige lotgenoten volg ik lichttherapie. Dit is eigenlijk een behandeling voor eczeem niet voor Red Skin Syndroom. Ik ben dit gaan doen tussen 2 afkick pogingen in op advies van de dermatoloog. Hieronder staat uitgelegd wat deze therapie inhoudt. Normaal volg je deze behandeling in het ziekenhuis. Aangezien ik in Duiven werk en ziekenhuis afspraken nooit uitkomen op een tijd die mij past, heb ik een cabine thuis gekregen. Dit is erg praktisch. Er zit een modem in die registreert hoelang ik bestraald word en hoeveel straling ik krijg. 8 tot 12 uur na de bestraling log ik in op een app en kan ik per behandeling aangeven wat het effect op mijn huid is (geen, rood/roze of verbrand). De clou is om net tegen verbranding aan te zitten..... Ik ben begonnen met 30 seconden en zit nu op 2.05 minuten. Ik hoef niet verder op te bouwen. Ik moet dit een half jaar lang om de dag doen dus zo een 3/4 x per week. In mei ben ik klaar en wordt bekeken of er een vervolg komt of dat ik een stop inlas en in de winter eventueel verder ga. Natuurlijk brengt ook deze bestraling risico's met zich mee (huidkanker) dus echt fan ben ik hier niet van. Of het helpt? Tja..... mijn huid voelt wel zacht aan en gevoelsmatig heb ik het idee dat het wat doet met mijn huid. Ook is er natuurlijk angst dat als ik stop dat het RSS dan nog erger wordt. Op zich zijn laatste 2 weken mijn romp en mijn gezicht wat beter geworden, soms voelt mijn huid op bepaalde plekken heel zacht aan, zo gek...... maar de jeuk is het grootste probleem van dit hele traject.
Hoe werkt UVB therapie? Tijdens de UVB therapie staat u in een lichtcabine. Afhankelijk van de huidskleur wordt een belichtingschema bepaald. De belichtingstijd wordt zeer langzaam opgehoogd om verbranding te voorkomen. De eerste belichtingen duren vaak niet langer dan enkele seconden. Als iemand te veel UVB krijgt, kan roodheid van de huid ontstaan, die op zonnebrand lijkt. De huid wordt 3 keer per week belicht. De duur van de UVB-kuur wisselt.   Om de ogen te beschermen moet tijdens de lichtbehandeling een beschermende bril gedragen worden.
                        
                                Wat zijn de mogelijke bijwerkingen van UVB lichttherapie?

korte termijn
verbranding
door verschillende oorzaken kan de huid ‘zonnebrand’ oplopen. Dit kan verbranding zijn in de belichtingscabine, maar ook verbranding buiten. Door de therapie heeft de huid immers al bijna de maximale dosering UVB licht te verwerken gehad. Extra zonlicht buiten kan dan alsnog leiden tot verbranding van de huid. Beschermende kleding en zonnebrandcreme kunnen dus nodig zijn.
lange termijn
huidkanker
net als bij blootstelling aan gewoon zonlicht kan de huid door UVB therapie lichtschade oplopen die uiteindelijk kan leiden tot huidkanker. Door het aantal behandelkuren te beperken evenals de duur per UVB-kuur kan dit risico worden beperkt. Tevens treedt vroege veroudering van de huid op.

na de behandeling * vermijden van onnodige zonblootstelling om te voorkomen dat de huid overbelast wordt en verbrandt. Deze voorzorgen neemt u op alle dagen van de week (dus niet alleen op belichtingsdagen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten